Læringsteori: Din grundsten for al træning med dyr
Dette afsnit er en simpel oversigt over de forskellige grene af læringsteorien. Teorien her relaterer sig ikke kun til heste, men også til dig og mig. Teorien her er grundsten i flere terapeutiske teknikker anvendt i psykologi i dag. Det er reglerne for basal læring, og det er de spilleregler vi altid skal have for øje, når vi er sammen med vores heste. Om vi er opmærksomme på dem eller ej... det er sådan læring foregår.
Du kan fint springe rundt i teksten som du lyster, det er ikke nødvendigt at tage det hele på én gang i sammenhæng. Læringsteorien har to hovedoverskrifter, som jeg arbejder ud fra med hestene: Non-associativ læring og associativ læring. Associativ læring og særligt negativ forstærkning er den mest dominerende læringsmetode anvendt i arbejde med heste.
Du kan fint springe rundt i teksten som du lyster, det er ikke nødvendigt at tage det hele på én gang i sammenhæng. Læringsteorien har to hovedoverskrifter, som jeg arbejder ud fra med hestene: Non-associativ læring og associativ læring. Associativ læring og særligt negativ forstærkning er den mest dominerende læringsmetode anvendt i arbejde med heste.
Men før du kaster dig ud i teorien...
Så vil jeg gerne bede dig bruge to minutter på Morgans kanon:
In no case may we interpret an action as the outcome of the exercise of a higher mental faculty, if it can be interpreted as the exercise of one which stands lower in the psychological scale
Jeg vil gerne tro på det særlige forhold mellem hest og rytter. Men som træner og ansvarlig for mine hestes ve og vel, så er jeg nødt til at træde et skridt tilbage og observerer de fakta der ligger foran mig. For høje forventninger, har en skadelig effekt på vores arbejde og forhold til hesten, og alt for ofte sker det at rytteren har for høje forventninger til hestens indsigt i hvad det er vi ønsker af den. Det resulterer i frustrationer, konflikter og slåskampe på ridebanen.
Vi er nødt til at skære ind til benet og sige: 'Det her er hvad vi ved, så det er det der gælder, til vi bliver klogere'. Lige nu er indlæringspsykologien du finder her, det vi ved. Brug det til at bygge din træning op, step-by-step, ingen genveje eller antagelser. Så har du muligheden for at undgå de kampe. Grunden til at dette er så vigtigt er simpel; det handler om hestens velfærd. Vi skal altid sætte hesten velfærd over personlige mål og ambitioner, ellers har vi ingen ridesport om et par årtier. Man kan sagtens kombinerer konkurrence på top niveau med hestevelfærd. Det beviser Equitation Science.
Vi er nødt til at skære ind til benet og sige: 'Det her er hvad vi ved, så det er det der gælder, til vi bliver klogere'. Lige nu er indlæringspsykologien du finder her, det vi ved. Brug det til at bygge din træning op, step-by-step, ingen genveje eller antagelser. Så har du muligheden for at undgå de kampe. Grunden til at dette er så vigtigt er simpel; det handler om hestens velfærd. Vi skal altid sætte hesten velfærd over personlige mål og ambitioner, ellers har vi ingen ridesport om et par årtier. Man kan sagtens kombinerer konkurrence på top niveau med hestevelfærd. Det beviser Equitation Science.